تولید کننده انواع نخ پلی استر قرقره در کشور

نخ پلی استر قرقره در رنگ های مختلف و در اندازه های متنوعی تولید می شود. پلی استر نام گروهی از الیاف است که از آن برای بافت پارچه در صنعت نساجی کشور به طور وسیع استفاده شده که جایگزین الیافی مانند نخ پنبه شده اند.

تولید کننده انواع نخ پلی استر قرقره در کشور

توضیحات جامع در مورد نخ پلی استر قرقره

توضیحات جامع در مورد نخ پلی استر قرقره	نخ ها از الیاف مختلف مصنوعی و طبیعی تولید می شوند که نخ پلی استر قرقره نوعی نخ مصنوعی است. دی متیل ترفتالات یا همان پلی استر و اتیلن گلیکول از جمله مواد اولیه ای هستند که طی واکنش هایی نظیر پلیمریزاسیون و در حضور یک کاتالیزگر حرارت دیده و مراحل مختلف تولید را طی می کنند.

این محصول سپس به واحد ریسندگی ارسال می شود. پلیمری که به این شکل تولید می شود در واحد ریسندگی به شکل نوار هایی تبدیل شده و از آنجا جهت انجام مراحل بعدی یعنی کشش، تثبیت، برش و عدل بندی به واحد مربوطه ارسال می شود.

توضیحات جامع نخ که توسط کارشناسان و مهندسین صنعت نساجی اظهار می شود نشان دهنده آن است که این گونه نخ ها از ویژگی های منحصر به فردی برخوردارند که برخی از آنها عبارتند از:

  • با دوام و نرم و گرم، سبک وزن
  • بهداشتی و ضد حساسیت 
  • قابلیت شستشو با دست و ماشین لباسشوئی
  • عدم جذب رطوبت و نم
  • عدم در هم پیچیدگی الیاف

ویژگی های موجود در این نوع نخ سبب شده است تا امروزه نه تنها برای تهیه نخ قرقره از آن استفاده شود بلکه برای بسیاری از صنایع دیگر تولیدی نیز قابلیت استفاده داشته باشد. بخشی از این صنایع را می توان در موارد زیر خلاصه نمود:

  • تولید انواع فرش و موکت، ساخت عایق های حرارتی و رطوبتی، تولید فیلتر
  • تولید کفپوش خودرو، لایه لباس، تهیه انواع بالش، متکا و لحاف و تشک، ساخت عروسک

برای موارد فوق نخ پلی استر به صورت دوک هایی بزرگ تهیه شده و در این صنایع به کار گرفته می شود.

کیفیت نخ پلی استر قرقره

کیفیت نخ پلی استر قرقره از جهات مختلف فیزیکی و شیمیایی مورد بررسی قرار می گیرد. مثلا از نظر فیزیکی پلی استر نوعی نخ ضد چروک است که مقاومت زیادی در برابر چروک شدگی دارد. این امر به دلیل وجود خواص الاستیسیته در این الیاف می باشد.

دیگر این که الیاف پلی استر از نظر خصوصیات میکروسکوپی سطح صاف داشته و طول و قطر آن بنا به نوع مصرف تعیین می شود.

استحکام و دوام پلی استر از دیگر مواردی است که نشان دهنده کیفیت بالای این نوع از نخ ها می باشد.

افزون بر این پارچه های تهیه شده از نخ پلی استر قرقره شکل خود را حفظ کرده و به راحتی چروک نمی شوند.

میزان جذب رطوبت در پلی استر بسیار کم است و به همین دلیل از آن به عنوان نوعی نخ ضد رطوبت یاد می شود.

مقاومت بالا در برابر نور خورشید و همچنین حرارت زیاد از دیگر خصوصیات نشان دهنده کیفیت نخ پلی استر می باشد.

ساختار شیمیایی پلی استر کریستالی بوده و در برابر مواد شیمیایی مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.

اسید ها دسته ای از مواد شیمیایی هستند که نخ پلی استر در برابر اسید ها از دوام خوبی برخوردار است.

مواد قلیایی ضعیف نیز اثری روی نخ پلی استر قرقره ندارند. همچنین اکثر مواد اکسید کننده مانند صابون ها و مواد شوینده تاثیر قابل ملاحظه ای بر کیفیت نخ پلی استر ندارند.

انواع کپک و بید نیز به الیاف و نخ پلی استر آسیبی وارد نمی سازند.

جزئیات بسته بندی نخ پلی استر قرقره

جزئیات بسته بندی نخ پلی استر قرقره	بسته بندی نخ عبارت است از تبدیل نخ به اشکال مختلف و قابل مصرف. بر طبق این تعریف اقسام مختلف بسته بندی  انواع نخ مانند نخ پلی استر را می توان به موارد زیر خلاصه کرد:

  • کلاف پلی استر که شامل رشته نخ های پیچیده شده دور هم می باشد.
  • بقچه به مجموع چند کلاف که در وزن 4 تا 4/5 کیلوگرم گفته می شود.
  • عدل که مجموعه ای از 16 بقچه 72 کیلوگرمی می شود.

جزئیات بسته بندی نخ نشان می دهد که نخ در آخرین مرحله تولید به اشکال مختلف آماده می شود. یکی از پرکاربردترین انواع شیوه های بسته بندی نخ پلی استر، قرقره می باشد که در حرفه خیاطی به شیوه های مختلف به کار برده می شود. 

به جز نخ قرقره که شکل کوچکی از نخ پلی استر می باشد و عمدتا برای دوخت لباس به کار برده می شود، می توان به نخ های دوکی شکل نیز اشاره نمود که در وزن های مختلف تولید می شوند.

دوک نخ پلی استر کوچک برای مصارف خانگی و خیاطی بیشتر کاربرد داشته و دوک های بزرگ به مراکز تولیدی پارچه و پوشاک و دیگر صنایع ارسال می شوند. بنابراین نوع کاربری و مصرف نخ پلی استر تعیین کننده شیوه بسته بندی آن است.

نخ پلی استر قرقره در طیفی از رنگ های روشن و تیره تولید شده و به همین دلیل در زمان دوخت می توان به راحتی نخ رنگ مناسب با پارچه یا سایر لوازم تهیه شده از نخ پلی استر را مورد استفاده قرار داد. 

هر آنچه باید در مورد تجارت نخ پلی استر قرقره بدانید

صنعت نساجی یکی از صنایع پر رونق در ایران است که به واسطه آن انواع نخ تهیه شده از الیاف مصنوعی یا طبیعی تولید شده و این بخش یکی از قسمت های مهم در تجارت نخ پلی استر به شمار می آید.

پس از آن نخ توسط ماشین آلات ریسندگی الیاف کوتاه و الیاف بلند عملیات تولید نخ صورت می گیرد. به جز نخ پلی استر انواع نخ هایی مانند پروپیلن، ویسکوز، استات و اکریلیک نیز در گروه الیاف مصنوعی قرار می گیرند.

از آن جا که نخ ماده اولیه تشکیل دهنده جهت انواع بافت پارچه به شمار می آید بنابراین به طور گسترده با تجارت پارچه و لوازمی که به نوعی از نخ پلی استر استفاده می کنند گره خورده است. 

این امر سبب شده است تا تجارت نخ پلی استر قرقره با مزیت های زیر همراه باشد:

  • ایجاد ارزش افزوده و رفع نیاز های داخلی و نیاز های صادراتی 
  • تامین مواد اولیه در بسیاری از صنایع ذیربط
  • افزایش توسعه و زمینه سرمایه گذاری در این صنعت
  • افزایش میزان اشتغال به کار به صورت مستقیم و غیر مستقیم
  • افزایش تولید داخلی و تجارت بین المللی 
  • ارزآوری به داخل کشور 

نخ پلی استر قرقره در بسیاری از بخش ها به گونه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و دوام و استحکام این نوع نخ ها سبب گستردگی استفاده از آن در بسیاری از صنایع وابسته شده است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما