عرضه بهترین نوع نخ پنبه بخیه در ایران

انواع مختلفی از نخ های بخیه در بازار عرضه می شود. اما یکی از بهترین آنها نخ پنبه بخیه می باشد. این نخ اگر چه در زمره نخ های غیره جذبی قرار می گیرد، اما با توجه به طبیعی بودنش اگر برای مدت طولانی روی پوست بماند، در صورت مراقبت از خود، مشکلی برای تان ایجاد نمی کند.
عرضه بهترین نوع نخ پنبه بخیه در ایران

انواع مختلف نخ بخیه

انواع مختلف نخ بخیه

نخ پنبه بخیه یکی از مهمترین لوازم در اتاق عمل می باشد. وقتی بخشی از بدن انسان آسیب می بیند و به هر دلیلی دچار بریدگی می شود اولین چیزی که به ذهنتان می رسد بخیه زدن آن است.در این هنگام همه ما حاضریم تمام ثروت خودمان را بدهیم تا دوباره سلامتی مان را به دست آوریم.

برای بخیه زدن یکی از وسایل مورد نیاز که دارای اهمیت است نخ بخیه می باشد.

اگر از یک نخ بخیه مناسب استفاده نشود ممکن است جای بخیه عفونت کرده و وضعیت بیمار را وخیم کند. برای این کار انواع مختلفی از نخ های بخیه وجود دارد. بخیه زدن در جراحی به معنای دوختن قسمتی از بافت بدن است که به وسیله نخ بخیه و سوزن های مخصوص انجام می شود.

نخ های بخیه جراحی، نخ های تک و یا چند فیلامنتی استریل هستند. به طور کلی می توان گفت که نخ بخیه به دو گروه کلی تقسیم می شوند.

  • نخ های بخیه جذبی
  • نخ های بخیه غیر قابل جذبی

نخ های جذبی به گونه ای ساخته می شوند که پس از وصله شدن با بدن انسان نیاز به مشیده شدن ندارند و معمولا جذب بدن می شوند.

اما نخ های غیر جذبی پس از دوخته شدن به بدن پس از مدتی باید کشیده شوند که بسیار درد آور می باشد. این نوع نخ ها مانند یک جسم خارجی در بدن تشخیص داده می شوند و دارای مقاومت زیادی هستند.

جنس عمده این نخها از الیاف پنبه، ابریشم، کتان و برخی از آنها نیز با الیاف فلزی و کولاژن یا روده حیوانات ساخته می شوند.

نخ های پنبه ای و کتانی از تابیدن الیاف نسبتا بلند تهیه می شوند که دارای گره ای پایدار بوده، اما به سبب طبیعی بودن آن تا حدی از سایر نخ ها ضعیف تر است. نخ بخیه کتانی کاربرد چندانی ندارند و بیشترین استفاده از آنها را می توان در جراحی های روده نام برد.

نخ های ابریشمی نیز از نوع جذبی نمی باشند اما از لحاظ کارکرد در نوع خود خوب اند.

نخ های پلی استری نیز غیر قابل جذب بوده ولی از قوی ترین نخ های بخیه به شمار می روند.پوشش نخ ها سیلیکون و یا پلیمرهای فلئورو کربنی است. کاربرد نخ های پلی استری در جراحی های قلب و عروق بسیار متداول می باشد.

نخ های تهیه شده از روده حیوانات مانند بره، گاو و گوساله که اساسا از پروتئین کولاژن ساخته می شود مورد استفاده در نخ های جذبی می باشد. این نوع نخ بخیه که به ندرت برای بخیه زدن پوست مورد استفاده است، پس از استفاده توسط بافت بدن جذب می شود.

برخی از نخ ها نیز به صورت مصونوعی تولید شده ولیکن قابلیت جذب در بدن را دارند. این نوع نخ ها در مقایسه با نخ های تهیه شده از روده، هم به لحاظ خواص فیزیکی، میزان جذب و حالت بیولوژیکی بسیار یکنواخت تر بوده و همچنین استحکام گره اولیه در آن نیز بالاتر است.

علاوه بر جنس نخ، نخ های بخیه بر اساس قطر مقطع عرضی نیز طبقه بندی می گردند به گونه ای که هر چه شماره نخ بیشتر باشد، اندازه مقطع عرضی نخ کمتر خواهد بود. به عنوان مثال از نخ های 4 دهم جهت آناستوموز عروق ظریف، نخ های 2 دهم برای آناستوموز لوله های گوارشی و نخ 1 برای بستن دیواره شکم استفاده می شود.

خصوصیات مثبت نخ پنبه بخیه

نخ پنبه به صورت کلی دارای مزایای متعددی است. از این نخ در بسیاری از موارد استفاده می شود. یکی از مهمترین ویژگی های این نخ به ویژه در بخیه زدن طبیعی بودن آن می باشد. از آن جایی که این نخ طبعی می باشد، در نتیجه دارای استحکام بسیار بالایی نیز است. این مقاومت بالای نخ پنبه ای سبب می شود تا برای بخیه زدن به ویژه برای زخم های عمیق بسیار موثر باشد.

به طور کلی از جمله ویژگی های یک نخ بخیه مطلوب می توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • سرطانزا نباشد
  • نفوذ ناپذیر باشد.
  • ایجاد حساسیت بافتی نکند.
  • گره های قابل اعتماد داشته باشد.
  • پس از دادن نتیجه مطلوب جذب شود.
  • جهت رشد باکتری مناسب نباشد.
  • به راحتی قابل استریل کردن باشد.

بر این اساس می توان گفت که نخ های پنبه ای بخ جز موردی قابلیت جذب سایر موارد بالا را در خود دارند و از اینرو یکی از بهترین انواع نخ بخیه به شمار می روند.

نخ های پنبه ای به راحتی قابل ریسیدن هستند. همان طور که از نام این نخ هویدا است از پنبه به دست می آید، اما ریسیده نشده بلکه با نمدار کردن پنبه، تابانده می شود و این کار استحکام آن را بسیار افزایش می دهد. از سوی دیگر این نخ غیر قابل جذب می باشد.

عوارض نخ پنبه بخیه روی بدن

عوارض نخ پنبه بخیه روی بدن

عوارض نخ پنبه ای مانند سایر نخ هایی که غیر جذبی هستند، این است که ممکن است سبب آسیب جزئی برای پوست شود که البته به مرور زمان خوب می شود. در واقع هنگامی که بخشی از لایه های سطحی پوست دچار آسیب میشوند آن را با بخیه به هم پیوند زده تا عمل جوش خوردن را سرعت بخشند.

با گذشت زمان که که دو طرف گوشت بهم جوش می خورد دیگر نیازی به باقی ماندن نخ روی پوست نمی باشد، در صورتی که این نخ روی پوست باقی بماند می تواند اثرات زیر را به دنبال داشته باشد.

  • میتونه باعث آبسه در بخش هایی از پوست که سوزن درون آن می رود شود و التهابات پوستی ایجاد کند.
  • همچنین در صورتی که محل دوخته شده کمی طویل باشد و بخیه روی آن انجام شود، ممکن است پس از بهبود زخم ها، نخ ها باعث ایجاد موج و حالت خمیدگی دائمی روی پوست خواهد شد که هیچ وقت از بین نمی رود.
  • زمانی که زخم دوخته می شود، حفره هایی روی پوست ایجاد می شود که زمان بهبود زخم، در صورتی که این نخ ها برداشته نشوند، حفره های کناری آنها محل بسیار خوبی برای تجمع و رشد ویروس ها و میکروب ها می شوند.

برآورد هزینه تولید نخ پنبه درجه یک

هزینه تولید نخ پنبه به عوامل متعددی بستگی دارد. از جمله موارد مهم در تعیین قیمت تولید نخ همان هزینه های جانبی تولید آن می باشد. همچنین خرید مواد اولیه پنبه از کشاورزان به صورت مستقیم نیز تا حد زیادی بر قیمت این نخ اثر گذار است.

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما