مرکز تجارت نخ پنبه خام در کشور

پنبه یک ماده ی طبیعی است که از گیاهان نیز به دست می آید. پنبه ؛معمولا روی بوته ی پنبه، و شبیه به موی سفید پف کرده، به نظر می رسد. الیاف نخ خام پنبه، از دانه های بوته ی پنبه رشد می کنند . کوتاه ترین الیاف پنبه در حدود ۲ سانتی متر طول دارند و بلندترین آنها  به حدود ۶ سانتی متر می رسند. اما بوته ی پنبه معمولا در مناطقی رشد می کند که بیشتر سال، آب و هوای گرم و آفتابی داشته باشند که پس از شکوفه گل ها، الیاف پنبه رشد می کند .

مرکز تجارت نخ پنبه خام در کشور

میزان وجود ناخالصی در نخ خام پنبه

میزان وجود ناخالصی در نخ خام پنبه	ماشین های پنبه چینی، دستگاه های خاصی اند که در مزرعه ی پنبه حرکت می کنند و الیاف بوته ها را استخراج می کنند.

الیاف نخ خام پنبه، بسیار نازک اند ولی تا حدودی محکم هستند. از الیاف پنبه، نخ پنبه درست می شود. الیاف پنبه معمولا به رنگ سفید یا خاکستری روشن هستند.

معروف ترین نخ پنبه، معمولا نخ پنبه های هندی هستند و بسیار مرغوب می باشند و به کشورهای بسیاری هم صادر می شوند. کشور هندوستان در این زمینه پیشگام می باشد.

اما تولیدات بسیاری هم در ایران وجود دارد که نخ پنبه را تولید کرده و در اختیار صنایع پوشاک و… قرار می دهند.تعداد زیادی از پارچه ها از نخ پنبه تولید می شوند حتی بسیاری از الیاف دیگر را هم با الیاف پنبه در هم می آمیزند و مخلوط ابریشم مصنوعی با الیاف پنبه یا مخلوط پلی استر با نخ پنبه درست می کنند.

نخ پنبه پرکاربردترین و مهم ترین نخ، در صنعت نساجی است. نخ پنبه و پارچه، بسته به نوع کاربرد استفاده خواهد شد. چون این الیاف جذب رطوبت بسیار بالایی دارد و از راحتی پوشش برخوردار است؛ به شکل بافته شده یا بافته نشده در اختیار صنایع قرار می گیرد.

از انواع کاربر این نخ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

 لباس نوزادان، دستمال کاغذی، کالای خواب، پانسمان ها، شلوار جین، حوله، لوازم بهداشتی و…

گره خوردگی الیاف پنبه، یکی از مشکلاتی است که منجر به کاهش کیفیت انواع نخ خام پنبه و ناخالصی در نخ می گردد . در تمامی مراحل ریسندگی الیاف پنبه باید، باز و تمیز شود و به صورت صاف و موازی درآید، به طوری که گره خوردگی و نپ الیاف از آنها جدا شود؛ اما امروزه با وجود همه تلاش ها و پیشرفت هایی که در طراحی ماشین آلات ریسندگی انجام شده است، باز هم در نخ های تولیدی این عیب کاملا بر طرف نشده است.تعداد این گره خوردگی در واحد طول شماره می شود که کاملا هم در پنبه مشخص اند.

بنابراین وجود این گره ها یا نپ ها عامل افت کیفیت و ایجاد ناخالصی در آن می شود.

پارامترهای موثر در طبقه‌بندی انواع نخ خام پنبه

الیاف نخ پنبه از خواص فیزیکی و هم چنین شیمیایی برخوردار است که در راندمان تولید و بالاخره نخ، پارچه و محصول نهایی بسیار موثر است.

علاوه بر این، تغییرات مهم نخ؛ مانند نمره تاب، استحکام، ازدیاد طول هم بسیار موثر است. همچنین پیش بینی خصوصیات مهم کیفی نخ، مانند خواص کششی، پرز و جرم نخ هم بسیار مهم است و باید تعیین گردد.

نخ پنبه انواع مختلفی دارد که در صنایع گوناگونی هم مورد استفاده قرار می گیرد.

نخ پنبه ها را می توان بر اساس طول الیاف، درجه و روش تولید آنها به دسته های مختلفی تقسیم کرد.نخ پنبه هندی یکی از پرفروش ترین و بهترین نخ پنبه هایی است، که وارد کشور می شود و به دلیل طول الیاف بلند، از استحکام بالایی برخوردار بوده و به راحتی هم پاره نمی شوند.

 نخ پنبه انواع بسیار زیادی دارد که طبقه‌بندی انواع نخ خام را میتوان به صورت زیر انجام داد:

  • نخ پنبه اپن اند 
  • نخ پنبه کامپکت 
  • نخ پنبه رینگ 

کاربرد اساسی نخ خام پنبه

کاربرد اساسی نخ خام پنبه 	نخ پنبه مصارف بسیار زیادی دارد که از این مصارف میتوان به کاربرد آن در فرش اشاره کرد که در نخ چله و پود فرش از آن استفاده می شود. الیاف پنبه خصوصیت های زیادی دارد مانند خواص شیمیایی و فیزیکی و … که از استحکام زیادی برخوردار بوده و الیاف پنبه توسط تابیدن استحکام می یابد. الیاف پنبه در برابر حرارت و مواد قلیایی مقاومت و پایداری بسیار زیادی دارد و اسیدهای غلیظ و قوی باعث می شود که الیاف تجزیه شوند. حشرات بید هم روی آن اثر زیادی ندارند.

از عوامل کیفی پنبه طول، ظرافت و رنگ آن است که دارای طول و قطرهای متفاوتی است. 

طول الیاف پنبه معمولا به پنج قسمت تقسیم خواهد شد:

  • الیاف بسیار کوتاه
  • الیاف متوسط
  • الیاف بلند متوسط
  • الیاف دراز
  • الیاف بسیار دراز

اما یکی از استفاده‌های نخ پنبه در صنعت نساجی است. استفاده‌هایی مانند پارچه‌های پنبه‌ای، جوراب، لباس کودک، حوله‌، پارچه‌های مخملی، کالای خواب و …البته نخ مورد استفاده در قلاب‌بافی و بافندگی نیز اغلب از جنس پنبه است.

خیلی از انواع پارچه‌ها، کاملا از الیاف پنبه تولید می‌شوند. همچنین می‌توان برخی دیگر از الیاف را با پنبه مخلوط کرد و به این ترتیب خواص مورد نیاز دیگری به منسوج اضافه نمود. 

علاوه بر صنعت نساجی، پنبه در تورهای ماهی‌گیری، فیلتر قهوه و چای، مواد منفجره، و کاغذ و صحافی و … مورد استفاده قرار می گیرد. از پنبه‌دانه باقی‌مانده نیز می‌توان برای تولید روغن استفاده کرد.

سهم کارخانجات تولید کننده نخ

بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در حال حاضر، چین و هند هستند که قسمت عمدهٔ این تولید در صنایع نساجی کشور خودشان مورد استفاده قرار می‌گیرد و فقط می تواند نیاز کشور خودشان را برطرف کند. از بزرگ‌ترین فروشندگان پنبه به صورت خام هم میتوان به کشور آمریکا، با سود بسیار بالایی در سال اشاره کرد. تجارت خارجی این ماده در حدود ۱۲ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود که رقمی قابل توجه می باشد.

 بنابراین پنبه یک محصول بسیار مهم در جهان است، ولی با این حال در بسیاری کشورهای در حال توسعه، کشاورزان در قبال محصول خود مبلغ بسیار کمی دریافت می‌کنند یا برای رقابت با کشورهای توسعه یافته، با مشکل مواجه اند.

با این حال کارخانجات تولید نخ بسیاری هم در ایران موجود هستند که به تولید نخ خام پنبه می پردازند و سود نسبتا خوبی هم در سال به دست می آورند و می توانند بسیاری از نیاز بازار ایران را بهبود ببخشند.

اما از کارخانه های بسیار موفق ساخت نخ در ایران که تعادل نخ را در این بازار هموار کرده اند میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:

  • ریسمان خاور
  • پارس نخ
  • مشهد ریسمان
  • دیبا الیاف
  • و…

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما